24-timmars som drabbats av Ulf Palm

Denna sida är en sammanställning av de 12- och 24-timmarsseglingar, eller eventuellt andra likvärdiga distansseglingar, som jag haft förmånen att få medverka vid. Sammanställningen är inte gjord för att jag känner något som helst behov av att skylta med detta utan för att fungera som ett smidigt sätt att distribuera hågkomster och eventuell media från seglingarnas genomförande till övriga deltagande.

2013

Vinter, 12-timmars

Seglad väg 12-timmars vintern 2013

Segling med Wasa 530, "TooTiki"

Inför årets vintersegling såg det inledningsvis ut som att det skulle bli en blåsig historia. Prognoserna talade om kuling och nästan storm. Men när själva seglingsdagen närmade sig infann sig en väderlucka med svaga vindar som lyckades infinna sig just vid tiden för seglingens genomförande. Således; 0-3 m/s växlande.

Samling i båten på Lindholmen på fredag kväll med traditionell adventsfika. Därefter skulle vi krypa till kojs men skepparen påbörjade montering av värmare vilket genast engegerade större delen av besättningen. Värmare är typiskt en bra grej att ha om man ska segla vintersegling... Framåt midnatt kunde ändå de flesta törna in.

Väckning redan 5:20 och avgång strax före 6. Vi var nere vid Långedrag och kunde starta redan kl. 06:32 och gled sakta ut i hålet vid Gamla Framare. Svaga nordliga vindar och väldigt lugn segling. Halva bestättningen gick därefter ner för att inta frukost. På väg ut mot Vinga kom det litet vind och båten sköt fart men började också kränga varvid skepparen beordrade inrullning av storseglet för att det inte skulle kränga i frukosten!

Ute vid Vinga Västra vred vinden till NO precis när vi nådde dit och vi kunde sträcka upp mot Stora Pölsan. På väg dit dog vinden gradvis ut samtidigt som den vred mot S. Vi låg länge och beundrade Pölsan... Den nordliga kursen förlängdes till Hätteberget som vi rundade i måttlig SSV och gippade in mot Marstrand. Strömmen var nu ordentligt nordgående och vägen tillbaka till Hätteberget blev ganska brant, på gränsen till vad vi klarade av då vinden nu sakta började vrida mot V. Väl runt satte vi kurs mot målet och trodde vi skulle komma dit med mer än en timmes marginal. Vinden ville dock något annat och vi låg snart i stiltje norr om Rörö. Uppenbarligen var det nu något på gång, det skulle komma en ny front med kuling från NV och det kändes som att ett omslag var på väg. En stund innan tiden gick ut för oss började vinden sakta öka igen och vi kunde skjuta fart. Först verkade det som att vi ändå inte skulle hinna i tid men gradvis ökade farten och vi kunde tuill slut korsa linjen vid Måvholmen med bara en minut till godo!

Seglen bärgades och vi gled in i Rörö hamn i totalt beckmörker och plötsligt kraftig vind. Väl där hälsades vi välkomna vid grillplatsen med glögg och pepparkakor. Sedan vidtog grillning och trevlig gemenskap. 6 båtar samlades på Rörö och 32 personer deltog i middagen!

Under natten blåste det upp ordentligt och vi hade stundtals över 20 m/s. Framåt morgonen hade dock vinden lugnat ner sig en aning och vi kunde länsa hem för bara fock i strålande sol.

På det hela taget blev detta en mycket behagling vintersegling. Milt väder och härlig sol. Gav mersmak!

6Vinga Västra9,59,5

Ulf ?

Höst, 12-timmars

Seglad väg 12-timmars hösten 2013

Segling med Omega 36, "Svaj"

Som vanligt hade vi planerat att segla 24-timmars med "Bella" men dagen innan seglingen meddelar Thomas att han blivit sjuk och måste ställa in. Vi andra, som ju planerat helgen för segling, bestämmer raskt att vi ska segla ändå. Problemet är bara vilken båt vi ska använda; "Spiff" är i Ellös och på väg till Oslo för mässa, "Inge" är nog inget för en helgtur om vi ska övernatta, och "Svaj" är indisponibel p.g.a. trasig vattenpump och värmare. Efter en kortare diskussion bestäms ändå att försöka med "Svaj." Leif åker omedelbart ner i båten och demonterar vattenpumpen, lämnar in den på renovering och vi andra planerar för båtfixunder fredag eftermiddag och segling lördag - det får bli 12-timmars istället.

Fredag eftermiddag ägnas åt lunch och båtfix och på kvällen värmer vi upp med att gå på Krossholmens höstfest. Kanske inte världens bästa uppladdning men väldigt trevligt.

Upp tidigt på lördag morgon för att försöka komma iväg vid 6. Nej, det gick inte. Vi var för trötta. Vi kom iväg från 20, Hönö, strax efter 7 och styrde norrut. Vi hade spanat in att vinden skulle vara sydväst under förmiddagen ocg vrida mot väst och, kanske t.o.m. nordväst, och öka under eftermiddagen.

Förväntad rutt norrut med rask passage av 18 (Måvholmen), 16 (Sillesund), 1 (Marstrand). På väg ut ser vi några andra 24-timmarsseglare också på väg norrut. Vi 1:an tvekar vi litet; vi hade tänkt oss en stilla tur inomskärs men väl här växer hornen ut och vi väljer ändå en utomskärsrutt och styr mot 148 (Bredbåden) och vidare mot 35 (Måseskär). Väl vid Måseskär tvekar vi egen. Vi borde lätt hinna till Lysekil men frågan är om vi hinner ännu längre?. Vi kör vidare till 47 (Brofjordens angöring) och kan t.o.m. hissa spinnakern en stund. Därifrån väljer vi att styra mot 39 (Islandsberg). Försent upptäcker vi att det kanske inte var det smartaste vägvalet då det visar sig vara ganska mycket grus i vägen. Too late now.

Efter Islandsberg gör vi allvar av vår plan att köra inomskärs och styr in innanför Gullholmen. Samtidigt kan vi passa på att käka lunch. Vi får en behaglig sträckbog genom vacker skärgård där vinden gradvis ökar hela resan söderut. Vi passerar 27 (Järnskär) och 33 (Mollösund). Därefter väljer vi att gå ut i havet igen eftersom vi inser att vi kommer att ha massor av tid över. Det blir allså 31 (Räbbe huvud) ocg 148 (Bredbåden) igen. Nu har det börjar blåsa ordentligt och våghöjden är betydande. Vi väljer ändå att gå mot 2 (Hätteberget) men med bottenrevad stor. Därifrån surfar vi in mot 16 (Sillesund) och vänder sedan mot målet med passering av 1 (Marstrand) innann mål vid 3 (Åstol).

Tilläggningen vid Dyrön blir minnesvärd då "Svaj" helt visar sig sakna propellverkan p.g.a. kraftig påväxt av havstulpaner. Det krävs assistans av hela gänget på bryggan för att vi ska kunna komma till ordentligt. Natten blir guppig och morgonens avfärd blir komplicerad i hård vind. En fantastisk hemseglin med stormfock och bottenrevad stor.

Vår seglade distans blev inte vad vi hade hoppats på. Målet var satt på att nå 75 M före omräkning med det blev bara 73,7 M som med omräkning gav oss 60,4 M.

18Måvholmen6,16,1

Vår, 24-timmars

Seglad väg 24-timmars våren 2013

Segling med Omega 36, "Svaj".

Numer traditionell pastalunch i Krossholmens klubbhus inleder vårens segling. Mat och planering med livligt undersökande av alla tillgängliga vädersiter. Vi konstaterar att detta kommer att bli en lurig segling med osäkert väder och, troligen, en hel del stiltje på vägen. Det kommer att visa sig vara helt korrekt.

Planen blir att snabbt som attan ta sig över till Skagen för att därefter, lika snabbt om det går, ta sig söderut i Kattegat på svenska sidan men ändå undvika att korsa norra delen. Vinden ska blåsa frisk NO till N till NV som gradvis ska avta till nära noll, först mest vind på norra delen Kattegat men senare också minst där. Framåt lördag kommer vinden, enligt prognoserna, att fylla i med ny NO till N från svenska sidan. Vi noterar också att vi kanske ska vänta en aning med att komma iväg eftersom vinden på lördag då hunnit bygga upp mer när det småningom är dags för målgång.

Avfärd från Krossholmen efter packning och segelsättning av nya segel och, för första gången på Svaj, med genua! Vi når Hönö och vår startpunkt 20 klockan 15:49 och segar oss iväg med maklig fart. Vinden är mer på ost än nord men det ändrar sig när vi närmar oss vår första rundning, punkt 6 Vinga Västra, där vinden ökat och vridit till N. Vi drar vidare mot Skagen med rundning av punkten 3102 på vägen och det går riktigt fort. Vinden är frisk och vi måste t.o.m. reva storen en stund när det friskar i. Väl framme i Skagen 21:25 känner vi fiskdoften tydligt och vänder mot sydost. Nu hade vi trott att det skulle bli spinnaker men vinden ligger fortfarande på NO och NNO så det blir halvvind.Vi hinner nästan hela vägen ner till 3109, Laesö NE, innan vinden dör. På vägen ser vi ett mäktigt åskväder som passerar söder om Laesö, samma åska som, får vi reda på senare, orsakat stora regnmängder hemma.

Vinden minskar, som sagt, när vi närmar oss Laesö. En stund ligger vi nästan still men så kommer litet, litet vind. Spinnakern åker upp och farten ökar genast från ynka 2 knop till 5. NE rundas sent på natten och vi sätter kurs mot Fladen för att dra nytta av vinden som ju ska ligga på södra Kattegat (men inte på norra) enligt prognoserna. Nog ligger här vind men det är inte mycket. Vi tar oss fram endast mycket långsamt och vinden vrider dessutom så att vi inte kan nå Fladen. Istället plockar vi punkten 3124, Kattegat Väderboj, och påbörjar resan norrut igen. Vi tror ju att vinden ska fylla i från svenska sidan så vi siktar på 10, Vanguard, men det vrider emot och minskar hela tiden så ganska snart inser vi att det måste bli en av punkterna närmare Laesö istället. Vi väljer 3106, Kummelbanke, och segar oss envist upp till den. Vi har god hjälp av strömmen som stundtals sätter en knop norrut. Efter vad som känns som en evighet och efter tre, fyra slag kan vi bocka av punkten och påbörja färden mot Österbyhamn.

Nu är det inte mycket vind och vi börjar tro på ett tidsöverdrag på ett par timmar(!) innan vinden sakta börjar fylla i något. Men den fyller i från danska sidan, tvärt emot vad som utlovats i prognosen, och från NV så i fartvinden får vi ligga på dikt bidevind och kan bara precis hålla upp till rätt kurs. På vägen kör vi om Gratitude vid 3109 och senare också en annan båt strax innan målet vid Engelsmannen, som vi når med endast nio minuters överdrag!

Resultatet blir hela 110,4 M seglad distans vilket under rådande förhållanden måste anses vara förträffligt bra. Avdrag för tidsöverdrag blir 1,4 M och efter justering med SXK-tal 1,22 blir tillgodoräknad distans 89,4 M, ett resultat som visar sig vara med god marginal det bästa av de båtar som träffas på Laesö på kvällen. I stort sett samtliga våra "konkurrenter" har legat i stiltje betydligt mer än vi och har således plockat betydligt mindre distans. Nyckeln till vår framgång tycks ha varit det omedelbara benet söderut från Skagen och att vi haft strömmen med oss på kritiska ställen på "banan". Andra har legat i motström och stiltje vilket aldrig är bra.

Denna resa kommer att kommas ihåg för det fantastiska vädret, för att vi var hela sex personer ombord som alla verkligen bidrog till god stämning och humör och för att undertecknad aldrig sovit så mycket under en 24-timmars som denna.

3101Skagen15,535,6

2012

Vinter, 12-timmars

Seglad väg 12-timmars vintern 2012

Segling med Wasa 530, "TooTiki".

Samling med glögg och pepparkakor i båten på Lindholmen kvällen innan. Purrning halv sex och avfärd innan frukost. Vi tuffar nedför älven för motor medan segel förebereds. Väl vid startpunkten skulle vi bara rulla ut och starta. Men något är fel - plötsligt inget drev på motorn! Det visar sig att propelleraxelns bultar in i backslaget vibrerat loss! Rask reparation och nu ska vi iväg.

Nähä, storseglet har trasslat in sig i rullmasten och går inte att få ut. Men vi måste starta så vi påbörjar seglingen och glidet med bara genua västerut. Skepparen går till väders och lyckas efter mycket slit få ner seglet igen. Det är först vid Böttö som vi kan börja segla på riktigt men nu är det ingen vind.

Ute vid Vinga påbörjas frukosten i en fantastisk soluppgång. Eftersom vinden minskar och det ligger kvar litet sjö väljer vi att vända inåt i skärgården igen för vi tror inte att vi kommer att hinna ut på hanvet och hem igen. Målet är att nå tillbaka in till Lånedrag men vinden skrotar och vi kommer till Böttö och slår sedan mot Hönö istället.

Vi tappar en mössa överbord och får därmed en anledning att öva man-över-bord. Mössan räddas.

Efter Hönö går vi mot Långedrag men fort går det inte. Väl där inser vi att det nu bara gäller att ta sig till Måvholmen innan tiden tar slut. Vi masar oss fram med mellan 2 och 4 knop. Uppe vid Björkö kommer plötsligt vinden och genast drar vi iväg i 8 knop. Litet för sent.

På Rörö är det bäcksvart när vi lägger till. Grillarna startas och det bjuds på glögg och grillat. Mums.

Sönda morgon är det en tunn isskorpa i hamnen och sjörök på vattnet.

Kortaste seglatsen någonsin men i övrigt helt fantastisk. Kallt.

6Vinga9,59,5

Höst, 24-timmars

Seglad väg 24-timmars hösten 2012

Segling med Omega 36, "Svaj".

Vi hade en tid att passa. Det skulle visa sig ödestigert...

Inför seglingen hade prognoserna bara visat på svaga vindar och närapå stiltje över hela segelområdet. Vi diskuterade att strunta i vår vanliga taktik att köra ut på havet och bara chilla inomskärs istället. Men så...

Under den traditionella pastalunchen innan start konstaterade vi att väderprognoserna nu lovade vind - och mycket vind dessutom. Snabbt konstaterades att det var läge att köra runt Läsö - igen - fast medsols denna gång. Bästa startläge skulle vara vid 18-tiden men vi hade, som sagt, en tid att passa: vi hade bokat bastun på Dyrön kl. 15:00.

Start alltså 15:00 vid Hönö. Spinnaker till Vanguard och vidare till Kobbergrund. Sedan fick vi riva och halvvinda upp till masten. Så här långt hade vi sol och lagom vind. Shorts och T-shirt och allmänt härligt. Solen gick ner i brandgult över Läsö. Vi njöt.

Vi ville egentligen gå ner till Hals Barre men trodde inte vi skulle hinna. Vinden skulle vrida till väst och öka men om den inte gjorde det i rätt tid riskerade vi bli fast där nere. Det fick bli "3126 Boj B6" istället. Månen steg upp full och ljus och lyste sedan för oss resten av natten en fantastisk silvergata. Nere vid B6 hade vi hoppats att västvridet skulle sätta in. Det gjorde det inte. Inte heller den utlovade nordgående strömmen i Läsö ränna. Det blev kryss i svag NV-vind och motström upp mot B4.

Vartefter vred sakta vinden mot väst och ökade. Dessutom vände strömmen och nu sträckte vi nästan upp till 3116 och forsade fram i en knops medström. På vägen upp mot Hirsholm minskade åter vinden och vred litet hit och dit men inga fler slag behövdes. Vi nådde också Skagen på samma slag men det märktes när vi gick ur strömfåran när det var 2 M kvar till piren!

Spinnakern hissades vid molen i svag västvind och det blev inledningsvis en seg resa mot 3102 men vartefter vi närmade oss ökade vinden mer och mer. Vid punkten blåste det redan 8 m/s och mer skulle det bli. En något råddig gipp avklarades och vi satte kurs mot Hätteberget. Och nu gick det undan! När vi närmade oss fyren blåste det 11 m/s och Svaj nästan surfade. Tyvärr satte strömmen utanför kusten starkt söderut och vi tvingades hålla upp på precis skärningsgränsen. Det blev t.o.m. en broach strax innan fyren. När vi var nästan framme vände plötsligt strömmen norrut i en spektakulär strömrand mitt i vattnet.

Vi var nu vid Åstol med nästan två timmar tillgodo. Alltså körde vi in till Älgö och rev spinnakern i 12 m/s och kryssade sakta tillbaka ut till Åstol igen. I mål med en halvtimme kvar men nöjda med dygnet. Sedan blev det bastu!

Resultatet stod sig länge som det bästa och vi började känna oss ganska nöjda med oss själva. Då, i sista skälvande minuten, kommer en båt till in som startat 18:00. De har gått nästan exakt samma rutt som vi men de körde ner till Hals Barre också. De hade gått i nästan bara halvvind hela vägen och plockat ihop hela 151,4 M. Med detta slog de oss, inte bara idag utan också från i våras. Bra seglat! Vi skulle alltså struntat i bastun och startat 18...

Överlag måste ändå denna seglingen räknas som en av de absolut häftigaste vi genomfört. Vi seglade hela tiden i fantastiskt väder med sol- eller månsken hela tiden. Dessutom över halva sträckan med spinnaker! Bättre än så här blir det inte. Utom möjligen att plocka ihop längsta distansen då...

10Vanguard9,29,2

Vår, 24-timmars

Seglad väg 24-timmars våren 2012

Segling med Omega 36, "Svaj".

Väderprognoserna i förväg pekade på vindar växlande mellan NV och NO beroende på vilken bana och position ett passerande långtryck tänkte ta. Alla var dock överens om att det skulle bli mycket vind och också mycket sjö.

Försnacket gick att köra den klassiska N-vindstaktiken och bara åka fram och tillbaka över Kattegat men en vildare idé om att köra runt Laesö lanserades vid lunchen. En detaljstudie av vindkartorna pekade på att det skulle kunna gå och att vågprognosen dessutom pekade på smult vatten på danska sidan och söder om Laesö avgjorde det hela. Ett orosmoment fanns och det var ett prognostiserat vindhål söder om Laesö mitt i natten. Detta avslogs som "glitch" i prognoserna.

Sagt och gjort. Vi drog iväg från "Hönö", plockade "Vinga västra" och lovade upp mot "T2". Vi kunde köra på ca. 60 grader relativ vind nästan hela vägen (båtar som körde samma sträcka efter oss nådde inte upp). Strax efter vi rundat och föll av mot "Hirsholmerne" dog vinden men vred mot NV och ökade sedan igen. Vi fick en dejelig repa ner mot Frederikshavn och loggade stundtals över 9 knop på GPS:en. Vågorna var höga men vi hade dem akter om tvärs så de hjälpte oss snarare än tvärtom. Framme vid Danska sidan föll vi av ner i Laesö rinde och fartkalaset fortsatte. GPS-loggen stadigt på 7 knop. Detta stod sig ända till vi rundade "3122 Boj B4" och började köra mot masten. Plötsligt dog vinden helt och vi låg stilla - det visade sig att det prognosticerade "hålet" inte alls varit på skoj! I fjärran över Sverige och Anholt kunde vi se hur åskan gick och plötsligt började det regna. Nej. Inte regn. Hagel! Vi trodde inte våra ögon men det var definitivt hagel som gjorde den redan kalla natten ännu kallare. Småningom fick vi en svag N-vind som sakta (1 knop) tog oss mot masten. Knappt hade vi passerat så kom "den gamla" vinden tillbaka. Åter 7 knop och rask färd mot "Kobbergrund". Planen härifrån hade varit att segla mot Svenska landet, typ "Kungen" eller liknande, men efter vår "träff med stiltjen" vågade vi inte gå så långt. Det fick istället bli "3106 Kummelbanke". Vi lyckades nästan sträcka upp till punkten, fick bara falla av litet på slutet och göra ett kort slag på några hundra meter för att nå dit. Därefter blev det åka av igen, först ner till "Trindeln", sedan till "Rönner" och tillbaka till "Trindeln". Nu körde vi en "safe" till "Engelsmannen" där vi konstaterade att vi borde hinna en vända till och körde därför bort till "3009 Laesö NE-flak". Färden dit gick rekordsnabbt eftersom vi hade hjälp av Jutska strömmen. Tillbaka var vi något oroade över samma ström men det visade sig gå över förväntan. I mål vid "Engelsmannen" igen med 11 minuter tillgodo!

Den här seglingen var alltigenom helt fantastisk. Vi hade bra fart i båten hela tiden, utom när vi låg i stiltje, och hade dessutom tur med vindskiften och ström som hela tiden verkade vara med oss. Enda smolket i bägaren var att det var kallt. Och att vi missade "drömgränsen" på 150 M!

3104Hirsholm18,838,9

Ackumulerat (UP):530,8653,6

Vår, 12-timmars

Seglad väg 12-timmars våren 2012

Segling med Nordisk Familjebåt, "Spiff".

Vädret hade under flera dagar talat om svaga, växlande vindar men när dagen väl kom hade alla väderinstitut ändrat sig till friska N- till NO-vindar. Start vid Långedrag i nästan ingen vind alls och vi seglade mycket sakta ut på Rivöfjorden. Där kom vinden och vi kunde sedan trampa på norrut med god fart. Ett par slag på några ställen för att nå in mot land bara. Vid Bredbåden diskuterade vi om vi skulle våga stå på mot Måseskär men vi valde att vända för att vara säkra på att hinna hem igen (i efterhand stod det klart att vi lätt hade hunnit Måseskär också). Spinnakern hissades och vi kunde köra den hela vägen ner till Trubaduren!

Vinden stod sig hela dagen och friskade t.o.m. i under kvällen och vi fick en onödigt hård kryss in i mål.

Tyvärr verkar det som vi haft litet otur med stömmen och gick stora delar av seglingen i motström. Utanför St. Pölsan hade vi mer än en knop stundtals!

På det hela taget fick vi dock en otroligt fin dag på havet!

18Måvholmen10,210,2

Tim Wright

2011

Seglad väg hösten 2011

Segling med Bavaria 41 Holiday, "Bella".

Väderrprognoserna dfrån YR och DMI var inte helt överens. Båda lovade SV som senare skulle vrida till S och t.o.m. SO under nästa dag men de hade helt olika åsikt om när. Vi valde att tro mest på DMI. Planeringen blev därför att köra söderut utefter kusten ner till Fladen, pricka sydvridet, och sedan dra över mot Skagen via Laesö. Nya gennakern skulle hissas vid Fladen och sedan aldrig tas ner!

Planeringen sket sig direkt eftersom vi hade sydvind redan vid starten. Allt i papperskorgen och det blev lösa boliner. Vi vände norrut med gennaker istället. Ute på havet framåt kvällen dör vinden helt och vi driver under ca. en och en halv timme men sedan fyller det i igen och vi gör god fart upp till Skagerrak södra. Strömt! Vinden är fortfarande sydväst. Det räcker nästan ända ner till rundningen vid Vinga där vi måste göra ett slag för att nå. Vinden är nu syd och fyller i mer och mer. Vid rundningen av T5:an planerar vi att sätta gennakern igen men nu blåser det 10 m! På Hätteberget alldels för tidigt och vi gör därför ett antal korta "fuskrundningar" för att samla distans.

I mål med 2(!) minuter tillgodo. På det hela taget en helt fantastisk segling med god mat och trevligt sällskap (som alltid).

Distansen blev en av de bästa av de 24-timmarsseglare som samlades på Dyrön.

Av litet oklara skäl fick vi avdrag för en av våra sträckor mellan 3 och 5 (2,3 M) med motiveringen att vi seglat sträckan mer än två gånger. Vi har inte riktigt lyckats förstå det men har inte gjort någon sak av det. Matematiken är inte helt lätt att förstå heller...

4Stora Pölsan8,68,6

Steen Busch Jensen
Johan Almquist

Bilder (Steen)

IMG_0024.JPG IMG_0025.JPG IMG_0034.JPG IMG_0035.JPG IMG_0036.JPG IMG_0038.JPG IMG_0044.JPG IMG_0054.JPG IMG_0058.JPG IMG_0064.JPG IMG_0066.JPG IMG_0069.JPG IMG_0074.JPG IMG_0088.JPG IMG_0091.JPG IMG_0093.JPG IMG_0097.JPG IMG_0114.JPG IMG_0137.JPG IMG_0144.JPG IMG_0146.JPG

2010

Seglad väg hösten 2010

Segling med Bavaria 41 Holiday, "Bella".

Väderrapporterna talade om svaga nordliga och ostliga vindar och vi var oroliga för om vi skulle våga oss ut på havet eller inte. Sista rapportena innan start verkade dock lovande och vi körde ut mot Danmark i NNV-vind som enligt DMI skulle vrida gradvis mot NO och t.o.m. O under kvällen och natten. Svag vind i starten som ökade ju längre ut vi kom. Tidvis frisk vind under natten och vrid i stort sett efter prognos. Efter rundningen vid Måseskär dog vinden helt men återkom efter ca. 2 timmar från NV. Hann i mål med knappt 30 minuter till godo.

En mycket trevlig segling som blev över förväntan med tanke på tidiga väderprognoser.

Med mycket god marginal bästa seglade och korrigerade distans av de som gick i mål på Dyrön, ett resultat som också stod sig när övriga resultat rapporterats!

3107Skagens Rev12,032,1

Sebastian Klahr
Jesper Persson

Video

Video, stor (720p, 115 MB)
Video, mellan (DVD, 28 MB)
Video, liten (Mobil, 10 MB)

Vår

Seglad väg våren 2010

Segling med Omega 36, "Svaj".

Prognosen sade svaga vindar mest på nord med avtagande mot kvällen och natten, därefter med chans till ostlig vind. Perfekt för spinnakerkör söderut alltså. Med litet tur kunde vi kanske köra blåsa hela vägen runt! Riktigt så blev det nu inte. 12 timmar spinnaker ner till Lilla Middelgrund. Stiltje i tre timmar vid Varberg (vi såg vinden bara 300 m ut). Slutet blev en tålamodsprövande kryss till Laesö i svag vind och motström. Trots en närmast heroisk satsning på slutet missade vi med sju minuter och fick avdrag.

Sammantaget blev det en mycket trevlig segling med närmast otrolig spinnakersegling.

Trots avdraget blev vi bästa båt av de som gick i mål på Laesö efter korrigering!

10Vanguard9,29,2
Justerat med hcp. 1.22:81,2

Ackumulerat (UP):190,3271,5

Förklaring till avdrag:

Formeln för avdrag vid överskriden seglingstid är:

ΔD = D * 2 * F
tnom

d.v.s. avdraget är den seglade sträckan gånger två multiplicerat med försening i minuter, allt detta divideras med nominell segeltid i minuter. I vårt fall blev det (100*2*7)/1440 = 0.97222... Med avrundningseffekter och handicap blir resultatet faktiskt 81.2 och inte 81.1 som man skulle kunna tro.

Carl Thordenberg

Video

Video, stor (720p, 105 MB)
Video, mellan (DVD, 25 MB)
Video, liten (Mobil, 9 MB)

Bilder

DSC00094.JPG DSC00095.JPG DSC00098.JPG

2009

Seglad väg hösten 2009

Segling med "Bella" (Bavaria 41 Holiday)

Sydlig storm! Första planen pratade om att dra till Hirtshals för att samla distans men efter litet sansat taktiksnack bestämdes att sjön utanför Vinga troligen inte skulle vara att leka med denna dag. Istället bestämdes att köra "safe" och ta en väg inomskärs. Planen var att köra innanför Tjörn och ut i Stigfjorden för att gå ut i havet när stormen bedarrat. Tog 30 minuter att lämna bryggan! Broachade direkt efter starten vid Gamla Framare på bara 10 kvm segel! 23 m/s vid Marstrand. På väg ut i Stigfjorden konstaterades att vi inte skulle klara att komma ut. Endast punkten mitt i fjorden plockades därefter vändes stäven inåt och norrut mot Uddevalla. Väl där hade vinden mojnat till nästan inget och molnen skingrades. Vi fick en helt underbar kryss ut under Vindöbron och genom Koljefjorden i svag vind och kraftig medström. Månen lyste väg för oss. Underbart. Väl ute vid Måseskär drabbades vi av hjärnsläpp i nästan stiltje och försökte att vända tillbaka för en andra rundning av Islandsberg. Det stod snart klart att det inte skulle fungera så vi fick ge upp. Mycket kraftig motström och ingen vind. Vi tappade säkert tre timmar där. Småningom återkom vinden och vid målgång var det frisk NV-vind. Ett trött gäng gick i mål nästan en timme för tidigt.

Hyfsad distans med tanke på förutsättningarna. De som valde att köra 12-timmars istället (och alltså startade 12 timmar senare) hade dock nästan lika långa distanser som vi!

18Måvholmen10,210,2

Niklas Gissberg

2008

Seglad väg hösten 2008

Segling med "Bella" (Bavaria 41 Holiday)

Närmast idealiska förutsättningar för "Bella": frisk vind från väst med prognos om ostlig vind tidigt på morgonen. Kosan styrdes norrut och vi gjorde mycket god fart. Vi försökte nå punkten 69 Stångeskär utanför Grebbestad men tvingades vända då vinden vände på O precis när vi nådde skärgården och vi ville inte kryssa på bara två man mitt i natten. Regn. Regn. Regn. Nere vid Vinga vände plötsligt vinden på SV och ökade. Hård kryss i kraftig motström för att nå märket innan vi kunde vända norrut igen. Vinden avtog. I mål med god marginal men i mycket svag vind.

Längsta seglade distansen av alla före och efter justering. Blev så långt att Thomas kunde motta vandringspriset för längsta seglade distans under 2008!